Soja vermindert
de kans op botbreuken
Amerikaans onderzoek
bij Chinese vrouwen in de overgang laat zien dat het eten van soja leidt
tot minder kans op osteoporose en botbreuken.
Soja wordt
al duizenden jaar in China gegeten en is tegenwoordig ook in de westerse
supermarkt te vinden.
Soja is veelzijdig voedingsmiddel.
De bonen kunnen direct bereidt worden of bewerkt als sojamelk, tofu
en soja saus.
Onderzoek heeft aangetoond dat het consumeren van sojaproducten veel
voordelen kan hebben voor vrouwen in de overgang.
Het blijkt dat Aziatische vrouwen - die doorgaans veel meer soja eten
dan Westerse vrouwen - veel minder last hebben van opvliegers tijdens
de overgang.
Een andere
kwaal die vaker voorkomt bij vrouwen in de overgang is osteoporose,
ook wel botontkalking genoemd.
Bij osteoporose gaat een deel van het beenweefsel verloren waardoor
de botten dunner worden en er een grotere kans bestaat op botbreuken.
Om osteoporose en de kans op botbreuken tegen gaan schrijven doktoren
soms hormoontherapie voor.
Ook wordt extra beweging en de inname van calcium en vitamine D ingezet.
Omdat in soja stoffen zitten die op het vrouwelijke hormoon oestrogeen
lijken vroegen wetenschappers zich af of het eten van soja wellicht
goed was tegen osteoporose.
Amerikaanse
wetenschappers onderzochten bij 24 duizend Chinese vrouwen in de overgang
de eventuele heilzame werking van soja.
In dit onderzoek kregen deze vrouwen gedurende drie jaar soja eiwitten
en soja isoflavonen (een bepaald soort eiwit in soja met een oestrogeenachtige
werking) te eten.
De vrouwen werden in vijf groepen verdeeld met ieder hun eigen hoeveelheid
soja per dag.
De laagste groep kreeg ongeveer 3 eetlepels en de hoogste groep kreeg
8 eetlepels soja per dag.
En wat bleek. Vrouwen die het meeste soja aten hadden 37% minder kans
op botbreuken in vergelijking met de vrouwen die maar 3 eetlepels soja
consumeerde.
Ook bleek dat het consumeren van 8 eetlepels soja isoflavonen per dag
kan zorgen voor 35% minder kans op botbreuken in vergelijking met 3
eetlepels soja isoflavonen per dag.
Hoe kan het
eten van 8 eetlepels soja per dag voor minder botbreuken zorgen bij
vrouwen in de overgang?
Het antwoord ligt in de werking van isoflavonen.
Isoflavonen lijken qua molecuulstructuur op het vrouwelijk hormoon oestrogeen.
Aangezien oestrogeen ook een rol speelt bij de opbouw van botten en
vrouwen in de overgang minder oestrogenen aanmaken hebben zij vaker
last van botbreuken.
Door het consumeren van soja wordt de hoeveelheid oestrogene stoffen
in het lichaam groter en dus de kans op osteoporose kleiner.
Ondanks dat
dit onderzoek veelbelovend is, moet er voorzichtig mee omgesprongen
worden.
Soja moet je dan ook niet gelijk zien als wondermiddel, maar eerder
als een gezond voedingsmiddel dat zeker een plaats verdient in ons dagelijks
menu.
Bron
Kennislink
|